i

Call to publish scientific articles that will be received between June 20 and November 20, 2019, referring to:

University Pedagogy: With topics such as public policies in higher education, legislative system and reforms, academic programs, comparative policies, massification processes, quality assurance, legal professions, and others in higher education as a general field, referring to the Chilean and international context .

Didactics of Law: With topics whose centrality is related to processes of innovation, learning, curriculum, innovations, teaching experiences, students and teachers characterization , among others in legal education in the Chilean and international context.

Ethical and citation standards (Chicago-deusto) must be taken care of, in addition to the originality of the research or innovation.

Application of the certainty-based marking method in legal education

Authors

  • Sulan Wong Universidad de la Frontera
  • Julio Rojas-Mora Universidad Católica de Temuco

Abstract

As a disruptive strategy to the “banking” tradition of legal education, this work presents the application of the Certainty-Based Marking (CBM) method in a compulsory first-year course of the law degree of a university in southern Chile, during the 2018- 2019 academic year. CBM seeks to move from merely “remembering” knowledge to its “evaluation”. Students must achieve this goal through a self-regulated learning (SRL) model, self-evaluating themselves through both internal and external feedback. The main statistic results, obtained with an exact binomial test, show that students apply metacognitive processes, both of self-regulation and self-evaluation, while selecting the level of confidence that maximizes their expected score. Likewise, through a logistic mixed model with random effects, controlling for fixed exam effects, we confirm that feedback, the exam’s length, and the level of certainty in the answer are significant predictors of the probability of correctly answering a question. In contrast, the student’s gender is not a significant predictor, neither in isolation nor as an interaction term with other covariates.

Keywords:

Legal education, metacognition, self-regulation, self-evaluation, feedback, gender differences

Author Biographies

Sulan Wong, Universidad de la Frontera

Sulan Wong es profesora asociada del Departamento de Ciencias Jurídicas de la Universidad de La Frontera (Chile). Obtuvo su título de Abogado de la Universidad de Los Andes (Venezuela) y un Doctorado en Libertades Públicas y Derechos Fundamentales de la Universidade Da Coruña (España). Ha realizado estancias de investigación en la Universitat de Barcelona (España), en la Université d’Avignon (Francia) y en el Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique (Francia). Es miembro del Centro de Investigación sobre Desafíos Internacionales de la Universidad de La Frontera (Chile). Su principal línea de investigación se centra en las interacciones entre la propiedad intelectual, la ciencia y la tecnología. Su correo electrónico es sulan.wong@ufrontera.cl y su ORCID es https://orcid.org/0000-0003-1684-0285.

Julio Rojas-Mora, Universidad Católica de Temuco

Julio Rojas-Mora es profesor asistente del Departamento de Ingeniería Informática de la Universidad Católica de Temuco (Chile). Obtuvo su título de Ingeniero de Sistemas de la Universidad de Los Andes (Venezuela) y un Doctorado del Departamento de Economía y Organización de Empresas de la Universitat de Barcelona (España). Ha realizado estancias de investigación en la Université d’Avignon (Francia) y en el Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique (Francia). Realizó un postdoctorado en el Laboratorio ESPACE del Centre National de la Recherche Scientifique (Francia). Actualmente es profesor de métodos cuantitativos para la investigación socioeconómica en educación del Doctorado en Educación de la Universidad Católica de Temuco. Su principal línea de investigación se basa en el estudio de métodos para el apoyo de toma de decisiones en entornos inciertos. Su correo electrónico es jrojas@inf.uct.cl y su ORCID es https://orcid.org/0000-0002-0268-8748.